Od krosien do samochodów – działalność Toyoty zawsze cechowała się przekraczaniem utartych granic.
Historia Toyoty rozpoczęła się od innowacji. Pod koniec XIX wieku Sakichi Toyoda wynalazł pierwszy w Japonii mechaniczny warsztat tkacki, który zrewolucjonizował przemysł tekstylny. W styczniu 1918 r. Sakichi założył spółkę Toyoda Spinning & Weaving Company. Z pomocą swojego syna Kiichiro spełnił marzenie życia i w 1924 r. zbudował automatyczny warsztat tkacki. Dwa lata później założył zakład Toyoda Automatic Loom Works.
Podobnie jak jego ojciec, Kiichiro był wizjonerem. W latach dwudziestych XX wieku przebywał w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie zainteresował się młodą branżą motoryzacyjną. Zainwestował w nią 100 tys. funtów i w 1933 roku powstał dział mający zajmować się produkcją samochodów.w 1935 roku powstał prototyp Toyota A1, a w roku 1936 rozpoczęła sie produkcja modelu Toyota AA. Kiichiro stworzył podwaliny Toyota Motor Corporation (TMC), która powstała w 1937 r.Fabryka Toyoty zlokalizowana była początkowo w Karaya. Po 1936 roku Kiichiro Toyoda zakupił ziemie w Koromo-cho. To właśnie tam, na 2 milionach metrów kwardatowych, W 1959 roku wybudowano Toyota City. Wydział samochodowy stale sie rozwijał i zdecydowano o rozbudowie fabryki nastawionej na masową produkcję aut. W marcu 1937 roku zarząd spółki uchwalił powstanie nowej fabryki z siedzibą w Koromo. Toyota Motor Co. Ltd rozpoczęła swoją działalność 25 sierpnia 1937 roku.
W 1951 powstał prototyp Toyota BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając początek serii Land Cruiser. W 1966 pojawiła się pierwsza generacja Corolli, najpopularniejszego modelu firmy. Corolla to nowa stylistyka, nowe zawieszenie, nowy silnik i nowa fabryka, w której była produkowana. We wrześniu 1966 roku powstał zakład Takaoka. Początkowa wydajność produkcyjna fabryki to 20 000 pojazdów miesięcznie. Handlowy sukces Corolli umożliwił Toyocie zbudowanie potężnej sieci sprzedaży. W 1968 roku roczna produkcja osiągnęła poziom miliona pojazdów.
W 1951 powstał prototyp Toyota BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając początek serii Land Cruiser. W 1966 pojawiła się pierwsza generacja Corolli, najpopularniejszego modelu firmy. Corolla to nowa stylistyka, nowe zawieszenie, nowy silnik i nowa fabryka, w której była produkowana. We wrześniu 1966 roku powstał zakład Takaoka. Początkowa wydajność produkcyjna fabryki to 20 000 pojazdów miesięcznie. Handlowy sukces Corolli umożliwił Toyocie zbudowanie potężnej sieci sprzedaży. W 1968 roku roczna produkcja osiągnęła poziom miliona pojazdów.
Od wytwórcy krajowego do potęgi światowej
Europa, kolebka przemysłu motoryzacyjnego, stała się dla Toyoty poważnym wyzwaniem. W grudniu 1969 roku Toyota autoryzowała Danię jako swojego pierwszego dystybutora europejskiego. Pod koniec lat sześćdziesiątych dealerzy Toyoty działali już w Finladnii, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Austrii i Grecji. Pod koniec dekady TMS eksportowała już swoje produkty do niemal wszystkich krajów europejskich.
Toyota dziś
Toyota Motor Corporation jest wiodącym koncernem motoryzacyjnym. W 2012 roku na pięciu kontynentach firma znalazła nabywców na ponad 9,9 mln aut, w tym 8,7 mln Toyot.Toyota jest największym producentem samochodów na świecie oraz najcenniejszą marką branży.* Liczne sukcesy Toyoty wynikają z zadowolenia klientów, zdobytego m. in. najwyższą jakością. Niezawodność i wysoka trwałość aut Toyoty została wielokrotnie potwierdzona niezależnymi badaniami. Np. wg ocen niezawodności trzyletnich samochodów dokonanych przez J.D. Power w 2013 roku, Toyota jest liderem zestawienia: zdobyła 7 pierwszych miejsc na 18 możliwych. Toyoty są nie tylko niezawodne i trwałe. Te auta są także oszczędne i przyjazne dla środowiska. Toyota jest jednym z najbardziej innowacyjnych koncernów samochodowych i światowym liderem w produkcji aut z napędem hybrydowym.
Źródła:
www.toyotaclub.hg.pl/historia.htm
*Według raportu Top 100 Most Global Brands Milliward Brown z 2013 r.