TOYOTA WSPIERA WALKĘ Z OCIEPLENIEM KLIMATU

150 MLN DOLARÓW NA NOWE TECHNOLOGIE

2021-09-07

Toyota Ventures Climate Fund to nowy fundusz inwestycyjny powołany przez Toyotę. Jego zadaniem będzie wspieranie innowacyjnych pomysłów na walkę z ociepleniem klimatu i finansowanie obiecujących start-upów, które pracują nad rozwiązaniami mającymi przyspieszyć osiągnięcie neutralności klimatycznej.

 

Toyota powołała nowy fundusz o nazwie Toyota Ventures Climate Fund i przeznaczyła na jego działalność 150 milionów dolarów. Głównym zadaniem nowej organizacji będzie wspieranie firm na wczesnym etapie rozwoju, pracujących nad technologiami i rozwiązaniami z dziedziny energii odnawialnej, produkcji, magazynowania i transportu wodoru oraz wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla. Fundusz będzie zarządzany przez zespół Toyota Ventures (TV, wcześniej znany pod nazwą Toyota AI Ventures).

Jest to kolejna inicjatywa Toyoty, która ma na celu jak najszybszą redukcję emisji CO2. Toyota w pełni popiera Porozumienie Paryskie w sprawie klimatu z 2014 roku. Już w 2015 roku japoński koncern zobowiązał się do realizacji jego celów, ogłaszając długofalową strategię o nazwie Toyota Environmental Challenge 2050. Zakłada ona, że firma osiągnie neutralność klimatyczną do 2050 roku oraz że do tego czasu tak zorganizuje swoją działalność, aby jej bilans był pozytywny dla środowiska.

Przyjęcie strategii Environmental Challenge 2050 nie było początkiem starań Toyoty na rzecz klimatu. Firma od lat rozwija nisko- i bezemisyjne napędy oraz pracuje nad innymi technologiami redukcji emisji. W 1997 roku wprowadziła na rynek hybrydy zdolne do poruszania się wyłącznie na silniku elektrycznym, jednocześnie dopracowując też auta na wodór, czego efektem była premiera Toyoty Mirai w 2014 roku oraz wodorowego autobusu Toyota SORA w 2018 roku.

Samochody Toyoty można obecnie kupić w 204 krajach i regionach na całym świecie. Wszędzie, gdzie pojawia się japońska marka, podejmuje wysiłki, by ograniczać emisję CO2 oraz zwiększać wykorzystanie czystej energii. Działania te dotyczą wszystkich aspektów funkcjonowania firmy. Przedstawiciele koncernu są przekonani, że chcąc osiągnąć neutralność klimatyczną w branży motoryzacyjnej, trzeba wyeliminować emisję CO2 ze wszystkich procesów składających się na życie samochodu – od produkcji, transportu, użytkowania, tankowania lub ładowania, po recykling i utylizację.

„Naszym celem jest, aby fabryki Toyoty były w pełni ekologiczne. Cel neutralności węglowej stwarza przed nami unikalną szansę, by od fundamentów przemodelować produkcję. Toyota mierzy się obecnie z najróżniejszymi wyzwaniami, aby do 2035 roku wyeliminować emisję CO2 z pracy fabryk” – tak o najbliższych planach koncernu wypowiadał się Masamichi Okada, dyrektor ds. produkcji Toyota Motor Corporation.

Toyota to pionier elektryfikacji, jeśli chodzi o seryjne samochody. Wyprodukowała ich więcej niż jakikolwiek inny producent. W 1996 roku opracowała i udostępniła klientom limitowaną serię elektrycznego SUV-a RAV4 EV. Rok później – wraz z debiutem Priusa – rozpoczęła się ekspansja hybryd, które oszczędzają paliwo i ograniczają emisję bez ładowania baterii trakcyjnej z sieci energetycznej. Debiutująca w 2014 roku Toyota Mirai z napędem na ogniwa paliwowe to realizacja nowego spojrzenia na bezemisyjne auto elektryczne, a jej druga generacja ma o 30% większy zasięg wynoszący do 650 km.

Toyota jest także obecna na rynku aut elektrycznych na baterie, oferując globalny model Lexus UX 300e, elektryczną Toyotę C-HR w Chinach czy elektryczne auto dostawcze PROACE EV na wybranych europejskich rynkach. W najbliższych latach do sprzedaży wejdzie seria aut elektrycznych nowej generacji z serii bZ (Beyond Zero). Jednocześnie trwają ostatnie prace rozwojowe nad bateriami ze stałym elektrolitem – obiecującą nową technologią, która radykalnie zwiększy zasięg samochodów elektrycznych i skróci czas ich ładowania.

Tak duży wybór wielu różnych technologii nisko- i bezemisyjnych napędów to – zdaniem Gilla Pratta, CEO Toyota Research Institute – najlepsza droga do neutralności klimatycznej w 2050 roku.

„Aby zmaksymalizować korzyści z każdego ogniwa baterii, musimy inteligentnie dystrybuować je między poszczególne pojazdy. Tę samą ilość ogniw możemy włożyć do jednego EV o dużym zasięgu lub do kilku hybryd czy hybryd plug-in o baterii dostosowanej do potrzeb codziennej jazdy na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Jest to bardzo ważne w szczególności ze względu na to, że techniki recyklingu baterii samochodowych wciąż są niedoskonałe. Jeśli chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną przy ograniczonych zasobach do produkcji baterii, musimy zwracać uwagę na wszystkie sposoby ich optymalizacji ich użycia – ograniczania, powtórnego wykorzystania i recyklingu” – powiedział Gill Pratt.