PRZYSZŁOŚĆ
Wizja Toyoty zakłada tworzenie kompleksowych rozwiązań, które w przyszłości pozwolą nie tylko poruszać się w bezpieczny, oszczędny i ekologiczny sposób, ale także zasilać całe społeczeństwa, chroniąc nasze zasoby naturalne. Wierzymy, że wodór jest idealnym paliwem, które pozwoli nam osiągnąć i przekroczyć wyznaczony cel zerowej emisji.
Globalna strategia wodorowa
W 2017 roku Japonia jako pierwszy kraj na świecie opracowała strategię wodorową. Obecnie większość państw pracuje nad rozwojem technologii wodorowej, której wdrożenie zostało podzielone na trzy fazy:
FAZA 1
2020–2024
• Wykorzystywanie wodoru w transporcie
• Rozbudowa infrastruktury do tankowania wodoru
• Autobusy i ciężarówki napędzane wodorem
FAZA 2
2025–2030
• Rozwój gałęzi gospodarki korzystającej z wodoru: transport kolejowy, transport morski
• Sieć do tankowania wodoru umożliwiająca swobodny transport
FAZA 3
po 2030
• Rozwój paliw syntetycznych na bazie wodoru, neutralnych dla środowiska
• Dalsza popularyzacja technologii w lotnictwie i transporcie morskim
Rozwój infrastruktury
Według projektu Polskiej Strategii Wodorowej w Polsce do 2025 roku planowany budżet na rozwój infrastruktury wodorowej to 2 miliardy złotych, w ramach którego mają powstać 32 stacje w największych aglomeracjach miejskich. Pozwoli to na bezproblemowe przemieszczanie się samochodem z napędem wodorowym po całej Polsce.
Stacje tankowania wodoru w Polsce
11 września 2023 r. przy ulicy Tango 4 w Warszawie (Ursynów) uruchomiona została pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. To jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Jego nazwa – NESO – nawiązuje do sloganu „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”.
Od tego czasu do użytku oddane zostały trzy kolejne stacje:
- NESO: Rybnik, ul. Budowlanych 6 i Gdańsk, ul. Jabłoniowa
- Orlen: Poznań ul. Warszawska 231
Infrastruktura nadal się rozwija i na 2024 i 2025 są planowane kolejne otwarcia stacji na terenie Polski (m.in. w Katowicach, Lublinie czy Wrocławiu).
Co można zasilać wodorem?
W przeciwieństwie do technologii stosowanej w autach elektrycznych niska masa wodoru pozwala wykorzystywać ogniwa paliwowe w transporcie, statkach, samolotach, a także w gospodarstwach domowych.
Samochody
Autobusy
Ciężarówki
Łodzie
Pociągi
Samoloty
Domy
Miasta
Obecne rozwiązania
Poznaj istniejące i planowane ekscytujące pojazdy zasilane wodorem, które poruszają się lub będą się poruszać po drogach, wodzie i Księżycu.
H2. City Gold
Produkowany w Portugalii autobus miejski wykorzystujący napęd Toyoty Mirai. Zasięg: 400 km.
PORTAL Project
Amerykańska ciężarówka poruszająca się 24 h na dobę o zasięgu dochodzącym do 500 km.
Energy Observer
Idealnie ekologiczny katamaran pozyskujący wodór z wody, tlen z powietrza i energię do elektrolizy z baterii słonecznych.
FC Lunar Cruiser
Pojazd księżycowy skonstruowany we współpracy z Japońską Agencją Kosmiczną JAXA o zasięgu do 10 000 km.
Więcej o technologii wodorowej
Dowiedz się więcej
2 generacja Toyoty Mirai
Auto na wodór oczyszczające powietrze
Toyota liderem technologii hybrydowej
Dowiedz się więcej o hybrydach
Czy samochody hybrydowe są tańsze w utrzymaniu?
Korzyści z posiadania hybrydy
Ogniwa paliwowe do bezemisyjnego pociągu
Nowatorski program FCH2RAIL
Podróż po Europie Toyotą Mirai
Śledź trasę wyprawy Arkadego Fiedlera
Fascynująca Toyota Mirai
50 elektryzujących faktów
Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy
Dowiedz się więcej
Wodorowy samochód Toyoty oczyszcza powietrze
Toyota Mirai. Jak działa napęd auta na wodór?
Auto na wodór już do kupienia w Polsce. Toyota Mirai w salonach
Jeździliśmy nową Toyotą Mirai – czy dzięki technologii wodorowej to elektryk doskonały?